از زمان غذا خوردن، حمام كردن و خوابيدن براي توضيح كارهاي روزمره به كودكتان استفاده كنيد. ¨ اسباب بازيهاي صدادار تهيه كنيد و اجازه دهيد كودكتان با وسايل بيخطر آشپزخانه بازي كند.
¨ يك تكه كاغذ رنگي را مقابل صورت كودك بگيريد. آنقدر كاغذ را به صورت نوزاد نزديك كنيد تا متوجه آن شود و آن را بگيرد. كودك كاغذ رنگي را در دست گرفته و با آن بازي مي كند، اجازه دهيد تا بازيهاي مختلفي را به اين روش تجربه كند.
¨ سه وسيله صدادار را انتخاب و از جايي مانند لبه تخت و يا گهواره آويزان كنيد. سرنخ هاي آن را بلند بگيريد تا كودك بتواند آن نخها را در دست بگيرد و تكان دهد. پس از مدتي كودك تشخيص ميدهد براي اين كه زنگوله مورد نظرش به صدا درآید كدام نخ را بايد تكان دهد. كودك در اين بازي با تمركز و تشخيص به هدف و وسيله مي رسد.
¨ به كفش كودك زنگوله ببنديد و او را تشويق كنيد با كمك شما راه برود. به طور کل با كودك بازيهايي انجام دهید تا او را تشويق به راه رفتن كند.
¨ به فكر ماساژ و تقويت ماهيچههاي پاي كودك باشيد. او را روي شكم بخوابانيد با او كمي حرف بزنيد سپس پاهاي او را از پشت به حالت قوسي شكل در آوريد تا به باسن برسد. ماهيچههاي ران، مچ پا، كف پا، زانو و... را ماساژ دهيد.
¨ كودك در اين سن مي تواند به راحتي در وان يا لگن با وسايل و ظروف مختلف بازي كند.
¨ كودك را روبروي خود به صورت نشسته يا ايستاده قرار دهيد. پيام هايي را به كودك منتقل كنيد مثلاً بگوييد سرت را تكان بده، خودتان نيز سرتان را تكان دهيد بعد منتظر شويد تا كودك پيام شما را جرا كند. سپس پيام هاي ديگري را به كودك بدهيد. دستت را تكان بده، پايت را بالا بياور، بپر، دست بزن، چشمهايت را ببند و...
منبع:
کتاب طب کودکان نلسون