سه سالگي :
سه چرخه مي راند از پله پايين مي پرد و روي يك پا چند ثانيه مي ايستد .
كت را به تنهايي ميپوشد و در مي آورد .
تنها به توالت مي رود .
دوست دارد در گروههاي 3-2 نفري بازي كند .
دایره تقلید می کند .
پرسش زیاد مطرح می کند و بی توجه به اینکه کسی به حرفهایش گوش می کند یا نه پیاپی حرف می زند .
چهار سالگي
روي يك پا لي لي مي كند و روي انگشتان پا مي دود .
مربع مي كشد و از قيچي براي بريدن عكس استفاده مي كند .
دگمه مي بندد وجوراب وكفش مي پوشد (بدون بستن بند)
تشخيص پشت و جلوي لباس .
اسامی یک یا چند رنگ را می داند
پرسیدن در اوج خود است .
پنج سالگي :
پريدن با طناب و اسكيت بازي با تعادل .
حروف را كپي مي كند و قادر به نوشتن اسم خود(چاپي) مي باشد .
بند كفشها را مي بندد .
به تنهايي حمام مي رود وشانه ميزند .
پس از رفتن به توالت خود را تميز مي كند .
از عبارت من مي دانم شما نمي دانيد زياد استفاد ميكند .
لوزی ومثلث را کپی می کند .
کمتر از چهار سالگی حالت پرخاشگری دارد .
دوران كودكي سني است كه :
ارتباط واقعي با همسالان پديد مي ايد .
تكامل قابل ملاحظه در خود كنترلي و تنظيم رفتار پديد مي ايد .
كودكان شروع به تجسس نقش هاي افراد بالغ مي كند .
رشد استقلال و اعتماد به نفس دارند .
خود را به عنوان پسر يا دختر مي بينند (از سه سالگی )
مشخصات افکار دوره پیش دبستانی (7-2 سال):
Egocentrism خود محوری:
فقط خود را در نظر دارد و فقط از زاویه خود به مسائل می نگرد.در اینها گفتن اینکه از زدن کودک دیگر خودداری کند چون باعث ناراحتی کودک می شود، بی اثر است وباید گفت زدن ممنوع.
Global organization :
تغییر در بخشی از کل می تواند کل را تغییر دهد. مثلا کودک از خوابیدن در اتاق خودداری می کند چون جای تخت عوض شده است. در این مواقع به جای جرو بحث استدلال وی را می پذیریم و به تدریج وی را آماده می کنیم.
Animism یا زنده پنداری:
کیفت زنده گی را به اشیاء بی جان نسبت می دهد مثل سرزنش پله ها بخاطر افتادن از آنها.بنابراین اشیاء ترسناک را باید از آنها دور کرد.
Centration یا تمرکزگرایی:
تنها روی یک بعد از چیزی تمرکز می کند. مثلا غذا نمی خورد چون از رنگش خوشش نمی اید.
Magical (افکار جادویی) :
اعتقاد دارند افکار قدرتمند هستند و می توانند سبب رویداد شوند.
واقع گرایی:
نام اشياء و رويدادها براي كودكان جنبه ي واقعي تلقي مي شود يعني همنام بودن يه معني مشابه بودن است
Irreversibility :
قادر به توقف کار در حال انجام نیستند.
استفاده از نمادها :
در انجام بازي هاي خود از نمادهاي گوناگون استفاده مي نمايد و از طريق آن لذت مي برند براي مثال تكه چوبي را برداشته و از آن به عنوان تفنگ يا اسب استفاده می کند.
Inability to conserve :
عدم توانائی درک عدم تغییر توده در صورت تغییر در اندازه وشکل ان.مثلا فکر میکند قاشق بزرگتر لزوما داروی بیشتری دارد.
تكامل رواني جنسي :
از حدود سه سالگي كودكان از تفاوت بين دوجنس آگاه مي باشند و در مورد عملكرد جنس ديگر توجه پيدا خواهند كرد .آنان وابستگي به والد جنس مخالف پيدا كرده واز والد جنس موافق متنفرند كه مي تواند همراه دو گانگي احساس باشد . آگاهی آنان به تفاوتهای جنسی ممکن است سوالاتی را به دنبال داشته باشد که در پاسخ به سوالات جنسي بايد :
از حدود دانستني هاي كودك آگاه بود .
در دادن اطلاعات صادق بود .
نگرش مثبت در پذيرش كنجكاوي داشت
كنجكاوي و دستكاري (بيشتر در پسرها) و استمنا (بيشتر در دخترها) شايع است ، كنجكاوي و دستكاري مي تواند ناشي از كنجكاوي و نه از روي لذت باشد . والدين نبايد روي مسئله تمركز كنند وگرنه باعث تشديد حالت مي شوند ، توصيه مي شود با انحراف فكر كودك را از ادامه باز دارند . والدين در مورد كودكاني كه بطور اشكار به اين مسئله مي پردازند بايد واكنش نشان دهند (تنبيه و .. )
پرخاشگری
به رفتاری اطلاق می شود که کوشش دارد شخصی را اذیت کرده یا اموالی را تخریب کند. پرخاشگریی با خشم تفاوت داردو در پسرها شایع تر است .
عوامل تشدید کننده پرخاشگری :
یاس : بدنبال تحقیر و تنبیه دائمی اتفاق می افتد. این کودکان علارقم رفتار مناسب در خانه در مدرسه مشکل انضباطی دارند .
تقلید: الگو برداری از برنامه های خشن تلوزیون , در بعضی خانواده ها خشونت برابر مردانگی است
تقویت : زمانی که پرخاشگری باعث جلب توجه شود .
چگونگی برخورد :
باید مشخص شود که آیا رفتار کودک بر اساس سیر تکامل اتفاق میافتد یا ناشی از مسئله جدی است؟
الگو بودن
تشویق کودک به ابراز کلامی مورد آزار دهنده
در صورت بروز اولین نشانه ها (کج خلقی) کنترل آن با روشهائی مثل بازی
انضباط و عدم کاربرد استاندارد دو گانه (نباید آزادی کامل داد و سپس تنبیه کرد) .
در صورت عدم امکان کنترل ممکن است مهار فیزیکی نیاز باشد .
برگرفته از:
وبسایت کودک سالم – آکادمی پزشکان اطفال آمریکا