كودكان در سن سه سالگی مي توانند به شكل همكاري با يكديگر بازي¬هاي سمبليك را انجام دهند. يك قاليچه آبي رنگ مي تواند نشان دهنده يك درياچه باشد و يك تكه چوب، چوب ماهيگيري باشد. آن¬ها به اسباب بازي هايي كه شبيه اجسام واقعي باشند نيازي ندارند.
- كودكان در هنگام بازي، مهارت هاي اساسي اجتماعي را فرا مي¬گيرند. آن ها تمايل ندارند بر سر اسباب بازي دعوا كنند و يا آن را فقط براي خود بخواهند.
در ضمن در اين سن دختران و پسران هنوز با يكديگر بازي مي¬كنند.
بازي به كودك كمك مي كند تا خود را با موقعيت هاي جديد اضطراب زا منطبق كند.
كودك از بازي به شكل تجربيات روزمره مانند رفتن به فروشگاه لذت مي برد.
بازي به كودك كمك مي كند تا نقش هاي اجتماعي را ياد بگيرد.
كودكان از بازي هاي تمريني مانند پرت كردن توپ يا گذراندن نخ از مهره لذت مي برند.
كودكان از بازي هاي خلاق مانند كشيدن نقاشي و ساختن برج به وسيله مكعب لذت مي برند.
دختران از مكعب ها براي ساختن ديوار براي عروسك ها و پسرها براي ساختن برج استفاده مي كنند.
كودكان كم كم براي بازي هاي صفحه اي (مانند مار و پله) كه در آن ها مهره ها جا به جا شوند آماده مي شوند در اين بازي ها كودكان فرصت پيدا مي كنند تا ببازند و با ناكامي هاي كوچك دست
و پنجه نرم كنند و هنگام برد بيش از آن كه احساس غرور كنند، مهربان باشند.
برگرفته از : کتب روانشناسی کودک