دكتر مهديه وارث وزيريان كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: كودكان در هنگام بازي تجربه كسب ميكنند بنابراين بزرگسالان بايد با توجه به نقش بازي در آموزش كودكان، امكان انجام بازيهاي خلاق را براي آنها فراهم آورند.
وي افزود: آنها به هنگام بازي، ادراك، تخيل و مهارتهاي ارتباطي خود را شكل ميدهند و با بازي كردن نقشهاي بزرگسالي خود را تمرين ميكنند.
وي با اشاره به اين كه كودكاني كه بيشتر بازي ميكنند باهوشتر هستد افزود: بازي به عنوان اساسيترين فعاليت كودك محسوب ميشود و نقش انكارناپذيري در آموزش فكري، اجتماعي و عاطفي كودكان بازي ميكند و همچنين باعث يادگيري كودك ميشود. ما به والدين توصيه ميكنيم اگر بخواهند چيزي را به فرزندانشان آموزش دهند از طريق بازي اين كار را انجام دهند زيرا يادگيري بالاتر ميرود.
دكتر وزيريان در پاسخ به اين پرسش كه ويژگي يك بازي خوب چيست؟ تصريح كرد: يك بازي خوب بايد به اندازه كافي سرگرم كننده باشد، حس كنجكاوي كودك را برانگيزد و به كودك احساس نشاط دهد در واقع تواناييها و اعتماد به نفسي كه كودك از طريق بازي كسب ميكند بسيار آسانتر از آموزش سنتي به دست ميآيد چرا كه كودك در بازي، صميمانه و آزادانه احساسات خود را ابراز ميكند و قواعد ارتباط با كودكان هم سن خويش را ميآموزد كه در نهايت به نوعي فهم ارتباطي ميانجامد.
به گفته وي بازي نه تنها باعث رشد ذهن كودك ميشود بلكه معمولاً به او كمك ميكند تا بتواند مشكلات عاطفي اجتماعي خود را حل كند. كودكاني كه در بعضي موارد به سختي خود را با قواعد و مقررات تطبيق ميدهند، از طريق بازي با كودكان هم سن و سال خود ميآموزند كه بايد به قوانين احترام بگذارند.
اين روانپزشك خاطرنشان كرد: امروزه با رشد و توسعه شهرنشيني و روند رو به رشد تكنولوژي، بعيد است كه كودكان بدون ارتباط برقرار كردن با رايانه، رشد كنند بنابراين به خانوادهها توصيه ميشود حتماً در انتخاب بازيها نظارت كافي داشته باشند و تا حد امكان سعي كنند اگر فرزندشان علاقه دارد با رايانه بازي كند، در كنار فعاليتهاي ديگر آنها باشد.
وي در پايان تأكيد كرد: بازي ميتواند به ما نشان دهد كه كودك در چه سطحي از رشد قرار دارد و به چه چيزي علاقمند است كه با اين شناخت و با بكارگيري ابزار و رفتار مناسب، بهتر ميتوان باعث شكوفايي هرچه بيشتر اين استعدادها و تواناييها شد.
منبع : سلامت نیوز