فرض شود که یکی از والدین مثلاً مادر وارد اتاق نشمین می شود و دختر هفت ساله وسرسخت را می بیند که برروی کاناپه جدیدی که تازه خریداری کرده اند در حال بالا وپایین پریدن است.
مادرباید مستقیماً به طرف او برود و با حالت چهره جدی به چشمان او نگاه کند و تماس چشمی با او را حفظ کند.او را بانام صدا بزند. سپس با تن صدای محکم به صورت روشن ومستقیم به اودستور بدهد. (( ...، بالا و پایین پریدن بر روی مبلمان برخلاف قانون ماست . از کاناپه بیا پایین!))
در این صورت مادردستور روشنی به او داده است.
تاکید می شود دستور باید روشن و صریح باشد و مبهم ونامفهوم نباشد.
مثلاً در صورتی که مادری بگوید :(( بیااینجا واین اسباب بازی ها را یکی یکی در قفسه بگذار!)) کودک به احتمال بیشتر به دستور مادر توجه خواهد کرد .
اما اگر به صورتی مبهم بگوید(( یه کاری با این اسباب بازی ها بکن !)) احتمال اطاعت او از این دستور کمترخواهد بود.به هنگام دستور دادن ، از سئوال کردن یا بیان اظهارنظری غیرمستقیم خودداری شود.
مانند(( بالا وپایین پریدن بر روی کاناپه کارخوبی نیست !)) به کودک بیان نشود یا :(( چرا بر روی کاناپه بالا و پایین می پری؟ )) زیرا ممکن است در این صورت او لبخندی به مادر تحویل دهد و بگوید(( آخر ، خیلی بامزه است!))
همچنین هنگامی که رفتار بددر حال اتفاق افتادن است ، والدین برای قانون ودستور خود استدلال یامنطق نیاورند ، زمان توضیح دلایل ، قبل از قانون شکنی کودک و یا زمانی است که رفتار نامناسب او پایان یافته است.
در حالیکه ، کودک هنوز مشغول بالا و پایین پریدن بر روی کاناپه است ، مادر به او نگوید: (( تو نبایدروی کاناپه بالا وپایین بپری . پول زیادی برای آن داده ام . هنوز قسط های آن تمام نشده است. فنرهایش در می رود)) . بلکه فقط قاطع بگوید: (( از کاناپه بیا پایین!))
پس از آنکه مادر دستور خود را داداحتمالاً کودک به دستور توجه کرده واز کاناپه پایین خواهد آمد.
با این وجود ، فرض شود که کودک تصمیم می گیرد که ازدستور سرپیچی کند .
شاید او بخواهد که والدین رابیازماید وببیند آیا مادر برای حمایت از دستور خود ، چیزی در اختیار دارد؟ مادر برای حمایت از دستوری که داده است ، لازم نیست که به شدت کودک راتنبیه کرده و یا او را به تنبیه تهدید نماید این کار ممکن است موجب پیچیدگی بیشتر یک مساله دشوار میان والد وکودک شود.
مادر یک راه بسیار ساده وموثر برای حمایت از دستور خود ، در اختیار دارد و آن هم (( محروم سازی )) است که دربخشهای بعد توضیح داده می شود.
برگرفته از :کتاب مهارتهایی برای فرزندپروری از انتشارات شرکت پژواک آرمان