تاریخ انتشار: 3 مرداد 95 | بازدید: 1538 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رشد اجتماعی در کودک چهارساله

- روابط اجتماعی کودک چهار ساله دچار تغییرات معجزه گونه ای می¬شود به طوری که ناگهان ارتباط های دوستانه¬ی همیشگی و بی نظیری را آغاز می¬کند و بیشتر دوست دارد در کنار دوستانش به سر ببرد.
- کودکانی که در ایجاد ارتباط مشکل دارند:
* برون گرا نیستند.
* تجربه کمی در ارتباط با همسالان خود دارند.
* دچار تأخیر زبانی هستند.
* مشکلاتی در نشان دادن واکنش نسبت به الگوها یا هنجارهای اجتماعی دارند.
* نیاز دارند شیوه پیوستن به جمع را بیاموزند.
- شما می توانید به کودک یاد بدهید چگونه ارتباط برقرار کند:

”می¬خوای با هم بازی کنیم“ و یا چطور سر صحبت را با دیگران باز کند ”سلام، اسمت چیه؟“
- وقتی کودکان چهار ساله با هم سرگرم هستند، اغلب به بازی های گروهی یا خیالی می پردازند و اغلب خیال پردازی های خود را با صدای بلند بیان می کنند.
- آنها در بازی اغلب مفاهیم تازه را از یکدیگر یاد می گیرند.
- کودک چهار ساله در زمینه مشارکت¬های اجتماعی کارهای فوق¬العاده جدید و تازه¬ای را از خود نشان می¬دهد. مثلاً وقتی دوستش مداد رنگی¬ها را کنار می¬گذارد می¬گوید ”می¬توانم از مداد رنگی¬هایت استفاده کنم؟“
- کودک چهار ساله در این سن راحت تر اسباب بازی هایش را با دوستانش تقسیم می کند.
- با پیشرفت و تحول زبان بهتر می¬تواند مشکلات خود را با گفت و گو حل کند، گرچه در مواقع دیگری اوقات تلخی و پرخاشگری از خود نشان می دهد. اگر کودکان نتوانند مشکلاتشان را حل کنند باید یکی از بزرگسالان دخالت کند.
- کودکان در این سن علاقه مند به قوانین هستند، زیرا قوانین به آنها کمک می کند احساسات و اعمال خود را کنترل کنند.
- اگر با کودکی بازی می کند که نسبت به او قوی¬تر و بزرگ¬تر است، احتیاج به آموزش مهارت های لازم و حمایت والدین دارد و اگر با بچه های کوچک تر بازی کند نیاز به راهنمایی دارد تا خیلی پررو یا بی اراده بار نیاید.

برگرفته از: کتب روانشناسی کودک
رشد اجتماعی در کودک چهارساله
برچسب ها:

مطالب مرتبط